Consumenten zijn bereid hogere verzendkosten te betalen
Hoewel ‘Gratis verzending’ overwegend populair blijft, zijn klanten bereid hogere verzendkosten te betalen in vergelijking met een jaar geleden. Daarin scoort Nederland hoger dan het Europese gemiddelde, blijkt uit onderzoek van Sendcloud.
Prijsstijgingen bij onder andere Bpost en PostNL zorgen er al voor dat retailers vaker verzendkosten vragen. Inmiddels rekenen ook modegiganten Zalando en H&M inmiddels bezorgkosten voor kleinere bestellingen. Sinds kort experimenteren beide partijen ook met betaald retourneren om stijgende kosten door inflatie te drukken. Maar liefst 65% van de Nederlanders verwacht dan ook dat verzendkosten zullen stijgen door de economische situatie.
Waren Nederlanders een jaar geleden bereid maximaal € 3,40 bezorgkosten te betalen voor een bestelling van 50 euro, dit jaar is dat bedrag gestegen naar € 4,50. Ook voor kleinere orders van 15 euro willen klanten best € 4,50 neerleggen, blijkt uit onderzoek van Sendcloud. Vanaf een bestelbedrag van 150 euro is de bereidheid nog hoger, namelijk € 5,50. Verder valt op dat millennials maar liefst € 7,40 zouden willen uitgeven aan verzending.
Gratis verzending blijvend populair
Hoewel kosteloos bezorgen niet meer vanzelfsprekend is, blijft het overwegend populair in ons land. Ruim 80% van de Nederlanders verkiest gratis verzending boven snelheid van levering. Bovendien zijn té hoge verzendkosten voor 57% nog steeds reden om hun winkelwagentje te verlaten.
Dit bericht heeft 0 reacties