
Consument geeft meer uit, vertrouwen daalt
In de maand november gaven consumenten ongeveer 8,7 procent meer uit dan in november een jaar eerder. Vergeleken met de maand november in 2019 is er zelfs sprake van een toename van 1,6 procent. Dit blijkt uit bronnen van het CBS.
Met name aan diensten zoals telefoonabonnementen, de kapper, restaurantbezoek of sportwedstrijden werd meer uitgegeven in november. Het gaat hierbij om een stijging van 14,2 procent. Wel belangrijk om te melden: in november 2020 was de horeca de hele maand gesloten.
Verder besteedden consumenten in november 3,6 procent meer aan duurzame goederen. Voornamelijk bij kleding en schoenen werd meer uitgegeven aan duurzame varianten. Wat voedings- en genotmiddelen betreft werd er in november ongeveer evenveel uitgegeven als een jaar eerder.
Ondanks dat de consumenten meer uitgeven, meldt het CBS dat de stemming onder consumenten in januari van dit jaar voor de vierde maand op rij verslechterde. Consumenten waren o.a. negatiever over het economisch klimaat in Nederland en ook de koopbereidheid nam af. Het consumentenvertrouwen kwam uit -28, een maand eerder was dit nog -25.
Dit bericht heeft 0 reacties