Ga naar hoofdinhoud
amazon

Amazon gaat straks een steeds grotere bedreiging voor Nederlandse webwinkels vormen

Uit onderzoek van Ruigrok NetPanel blijkt dat zo’n vijftig procent van de Nederlandse consumenten overweegt om in de toekomst iets te kopen bij Amazon.

Ruigrok NetPanel vroeg 741 Nederlanders naar hun online koopgedrag en in het bijzonder naar Amazon. Ongeveer driekwart (74 procent) van hen kent het Amerikaanse bedrijf van naam. Ter vergelijking: tachtig procent van de deelnemers is bekend met webgigant AliExpress. De bekendste Nederlandse webwinkels zijn bol.com (98 procent) en Coolblue (89 procent).

Uit het onderzoek is gebleken dat de helft van de ondervraagde consumenten al wel eens iets heeft gekocht bij Amazon. Een op de tien bestelt er meerdere keren per jaar een product en bijna de helft (45 procent) overweegt om in de toekomst iets bij Amazon te gaan kopen.

Volgens Ruigrok NetPanel vormt de uitbreiding van de Nederlandse Amazon-webshop een bedreiging voor het marktaandeel van zowel grote als kleine webwinkels. Voorlopig is de grootste belemmering voor Nederlanders om een aankoop te doen bij het bedrijf  ‘niet precies weten wat Amazon verkoopt’ (38 procent). Een derde van de niet-kopers geeft aan liever te shoppen bij een Nederlandse webwinkel. Een grootse marketingcampagne en het feit dat er ‘.nl’ achter het webadres staat van de online shop kunnen die belemmeringen merendeels onderuit halen, denkt Ruigrok.

Zoals u eerder deze maand al heeft kunnen lezen bevestigde Amazon dat de Nederlandse variant een volledige webshop wordt, waar dit jaar nog miljoenen fysieke producten worden geïntroduceerd. Jos Voss en Olaf Zwijnenburg van de Rabobank schreven in december in een blog op RetailTrends dat Amazon de gehele Nederlandse retailsector zal dwingen in actie te komen.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top