Alvast voorbereiden op drukte rondom feestdagen
De feestdagen staan voor de deur. Een tijd waarin normaal uit gepakt wordt met prijspakkers en waarin hordes mensen naar de winkelstraat komen. Maar dit jaar dreigt het te druk te worden. Dat blijkt uit een rondgang van RTL Nieuws.
Vorig jaar waren de winkelstraten nog overvol in de dagen voor kerst en sinterklaas. Op piekmomenten waren er wel 900 pintransacties per seconde, en daar kwamen de contante betalingen nog bovenop. Maar door het coronavirus kan het er dit jaar heel anders uitzien, zeker nu de consument massaal webwinkelen heeft ontdekt.
“Mensen zijn huiveriger om rond te lopen in een winkelstraat”, zegt retaildeskundige Kitty Koelemeijer. En dat zorgt voor flinke druk op de bezorgdiensten en webwinkels.
Afgelopen jaren waren er altijd wel pieken op momenten als Black Friday of de dagen voor kerst, maar dit jaar zullen we rekening moeten houden met veel hogere en vooral veel langere pieken. Het kan wekenlang topdrukte zijn. “De kunst is nu om het al die tijd vol te houden.”
Pakketje versturen
Hoe het coronavirus zich ook ontwikkelt, dit jaar zal sowieso anders zijn dan andere jaren. Webwinkels als Bol.com en Coolblue zijn daarom druk bezig met de voorbereidingen. Bol.com heeft hiervoor verschillende scenario’s klaarliggen, vertelt een woordvoerder. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat bepaalde producten, waar meer haast bij is, straks voorrang krijgen.
Kortingen spreiden
PostNL heeft daarnaast al afspraken gemaakt met de grotere webwinkels dat ze hun kortingsacties veel meer geen spreiden. Dus niet meer één Black Friday, maar een wekenlang om de beurt kortingen op producten. “Je ziet het nu al, er zijn voortdurend aanbiedingen”, zegt Koelemeijer. “Nu is het huishoudelijke apparaten, volgende week iets anders.”
Geen drukke winkelstraten
Ook de fysieke winkels willen voorkomen dat de drukte zich op een paar dagen concentreert. “Black Friday kan zomaar een hele week duren dit jaar”, zegt Jeroen Rozen van Leiden. Hij is van stichting Centrummanagement Utrecht, en denkt nu al druk na over hoe er veilig gewinkeld kan worden de aankomende maanden. Winkels nemen daarvoor maatregelen, maar de stichting hoopt ook dat mensen niet allemaal tegelijk de stad in gaan.
“Het begint met bewustwording”, zegt hij. Mensen zullen bijvoorbeeld langer van tevoren inkopen moeten doen en op daluren de winkels moeten opzoeken. “Normaal doen mensen veel last minute, maar dan is dit jaar de ruimte op.” Ook hoopt de stichting dat winkels langer open kunnen blijven om de drukte meer te spreiden.
Bewust winkelen
Volgens retaildeskundige Koelemeijer zijn mensen al een stuk bewuster gaan winkelen dan voor corona, dus ze verwacht dat mensen gerichter een winkelmoment zullen kiezen rond de feestdagen. “Ook gaan mensen meer naar kleinere winkels, zoals een speciaalzaak, groenteboer of bakker. Dan steun je niet alleen kleine winkels, je verspreidt ook nog eens de drukte.”
vanHaren zeiden eerder deze week tegen RetailTrends dat Black Friday er dit jaar bij hen anders uitziet. Ze trekken er meer dagen voor uit.
Dit bericht heeft 0 reacties