Afgelopen jaar bracht minder omzet voor kledingwinkels, meer omzet voor schoenenwinkels
Uit cijfers van brancheorganisatie INretail komt naar voren dat de Nederlandse modebranche zijn omzet vorig jaar met 1,9 procent heeft zien dalen. De achterliggende redenen hiervan zijn de lagere prijzen van de kleding.
Terwijl de gemiddelde prijs bij moderetailers met 1,8 procent daalde, bleef het aantal verkochte stuks gelijk. Met name in de tweede van het jaar was de daling goed zichtbaar, zo lag de omzet eind november in vergelijking met het jaar daarvoor maar liefst 1,2 procent lager. Afgelopen december werd de totale omzetdaling zelfs naar bijna twee procent gebracht.
Fysieke winkels zagen hun omzet dalen met 7,5 procent. Online was er juist een omzetstijging zichtbaar, daar groeide de omzet met ruim twaalf procent. Dit geldt eveneens voor de schoenenretailers, die hun omzet het afgelopen jaar met 6,6 procent hebben zien groeien. Zo nam de online schoenverkoop met 16,9 procent toe, terwijl de omzet in fysieke winkels als het ware gelijk bleef.
Dit bericht heeft 0 reacties