ABN Amro waarschuwt: lonen in retail moeten omhoog
Het aantal vacatures in de detailhandel neemt de laatste tijd enorm toe. In de Welzijnsmonitor Retail van ABN Amro wordt dan ook geadviseerd om in te zetten op hogere salarissen, verbeteringen van het welzijn van het personeel en digitalisering.
Sinds de coronapandemie is het aantal vacatures in de detailhandel fors aan het toenemen. In het vierde kwartaal van vorig jaar was het aantal vacatures zelfs gestegen tot 34.900. Volgens ABN Amro hebben veel werknemers tijdens de pandemie een andere, soms beter betalende, baan gevonden.
Een van de voornaamste redenen voor het personeelstekort in de detailhandel zijn de relatief lage lonen. Dit komt deels door de jaarlijkse tegemoetkoming die werkgevers krijgen wanneer zij werknemers in dienst hebben die het minimumloon betaald krijgen. Dit wordt ook wel de ‘Primark-premie’ genoemd. Volgend vakbond FNV geeft dit een ‘verkeerde prikkel’. Wanneer bedrijven namelijk de lonen verhogen, raken zij deze subsidie kwijt.
Volgens ABN Amro is het naast loonsverhoging, ook belangrijk dat er wordt gekeken naar het welzijn van werknemers. Zo valt er volgens hen op het vlak van persoonlijke ontwikkeling, zelfstandigheid en een goede privé-werkbalans nog veel winst te behalen.
Tenslotte moet er volgens ABN-Amro ook ingezet worden op digitalisering. “Door robotisering en digitalisering wordt efficiënter gewerkt en is minder mankracht nodig.” Deze investeringen kunnen echter niet door alle ondernemers worden uitgevoerd. Veel ondernemers hebben schulden bij de belastingdienst of verhuurders en hebben geen reserves meer over.
Dit bericht heeft 0 reacties