Aankopen onder jongere generaties beginnen vaak op social media
Uit onderzoek van betaalbedrijf Klarna blijkt dat social media een grote rol spelen in de aankopen van Nederlandse jongeren.
Ruim zestig procent van de Nederlandse millennials en 48 procent van generatie Z ziet social media als startpunt van een aankoop. Social media spelen een grote rol voor online shoppers als het gaat om het opdoen van inspiratie. Verder blijkt uit het onderzoek dat de helft van de Nederlanders die online shopt weleens rechtstreeks een aankoop via social media heeft gedaan.
Ruim drie op de tien Nederlandse shoppers geeft aan weleens online een product te hebben gekocht nadat ze het een maand eerder op social media voorbij zagen komen. Wanneer er specifiek wordt gekeken naar generatie Z gaat het om een percentage van 63 procent. Onder millennials ligt dit op vijftig procent en bij de babyboomers is dit negen procent.
Op het gebied van social shopping is vooral YouTube populair. Bijna de helft van alle aankopen via social media worden op dit platform gedaan. Onder de oudere doelgroepen worden vooral op Facebook aankopen gedaan. Onder generatie Z is vooral TikTok populair en onder de millennials vooral Instagram.
Dit bericht heeft 0 reacties