Aan het woord: Marion Appelhans van Appelhans Schoenen in Venlo
In onze nieuwe rubriek ‘Aan het woord’ vragen we retailers hoe het afgelopen seizoen is verlopen, wat de trends van het moment zijn en welke merken zichtbaar groeien in populariteit. Deze week spreekt SIZE met de eigenaresse van Appelhans Schoenen in Venlo.
Eigenaresse Appelhans Schoenen, Marion Appelhans: “Ik heb ruim 29 jaar met veel plezier bij Manfield in Venlo gewerkt, waarvan ik de laatste 15 jaar werkzaam ben geweest als Storemanager. Nadat ik in 2012 mijn Hbo-opleiding ‘Small Business en Retail Management’ aan de Avans Hogeschool in ’s Hertogenbosch eenmaal had afgerond, begon ik na te denken wat ik nog graag zou willen bereiken in het leven. Ik ontdekte dat ik graag een eigen onderneming wilde starten. Kort daarna stonden mijn partner en ik op het punt om een hotel in mijn geboorteplaats Winterberg (Duitsland) over te nemen. Echter vonden we het risico uiteindelijk toch te groot, waarna we besloten om in Nederland te blijven. Een paar jaar later kreeg ik de kans om een winkelpand in het centrum van Venlo te huren. In het pand zat 60 jaar lang een familiebedrijf met comfortschoenen. Uiteindelijk heb ik het pand omgetoverd tot Appelhans Schoenen. In augustus bestaat de winkel alweer vijf jaar! ”
Verkoop
“Met de verkoop gaat het momenteel goed! Nu Carnaval voor de deur staat, merk je wel dat het in de winkel rustig is. De winkel is daarnaast, met een grote groep vaste klanten van 70+, erg afhankelijk van het weer. Logischerwijs kiezen de oudere klanten er bij stormachtig weer namelijk liever voor om lekker thuis te blijven. Met de kleurrijke voorjaar- en zomercollectie dit jaar verwacht ik een goed seizoen. We verkopen een divers merkenpakket, waaronder: Brunotti, Caprice, Caterpillar, Clarks, Durea, Fidelio, Fluchos, Jenszen, Mephisto, Pikolinos, Remonte, Rieker, Verhulst, Waldläufer en Wolky. Het is een goede mix tussen mode en comfort voor dames en heren. Onlangs ben ik ook begonnen met het samenstellen van een collectie wandelschoenen voor de merken Lowa en Jack Wolfskin.”
Trends
“Sneakers zijn op dit moment niet meer weg te denken in de schoenenmode. Zelfs in het najaar is het de meest gedragen schoen. Nu de winters in Nederland niet meer zo extreem koud zijn, worden sneakers gedurende het hele jaar gedragen. Met de comfortabele zolen, een uitneembaar voetbed en de vrolijke kleurcombinaties blijft de sneaker de belangrijkste schoen voor de klant.”
Klantcontact
“Het persoonlijke contact met de klant is voor mij heel belangrijk. Voor mensen met een voetprobleem is schoenen kopen vaak nog een enorme opgave. Aangezien ik zelf met een voetafwijking ben geboren, kan ik mij goed inleven. Ik help hen dan ook graag bij het vinden van een passende schoen. Hoewel dit nog weleens een uitdaging kan zijn, geeft het mij keer op keer veel voldoening als het weer is gelukt!”
Website Appelhans Schoenen: www.appelhansschoenen.nl
Dit bericht heeft 0 reacties