Nederlandse consument is koploper in online retouren


 

 

 

 

 

Nederlandse consumenten sturen online bestelde producten opvallend vaak retour. Vooral kleding en schoenen worden veel geretourneerd.

Met een gemiddeld retourpercentage van 9 procent is Nederland Europees koploper in het terugsturen van bestellingen. Dat valt te lezen in de E-Shopper Barometer van DPD.

Mode-items gaan vaak retour

In de helft van alle geretourneerde bestellingen zit kleding en schoenen. Volgens onderzoeker Alec Minnema, die promoveerde op het onderwerp, komt dat omdat consumenten vaak meerdere maten en kleuren van een item bestellen. “Je houdt er al rekening mee dat je sowieso een deel terugstuurt. We hebben in Nederland ook veel vertrouwen dat we ons geld ook echt terugkrijgen als we iets terugsturen”, aldus Minnema tegen RTLZ.

‘Je verkoopt meer producten met een aantrekkelijk retourbeleid’

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org hekelt het hoge percentage geretourneerde goederen dat webwinkels moeten verwerken. “Het is uit de verpakking geweest, het moet gecheckt worden of het nog goed is. Ook moet de verzending betaald worden.” Toch denkt hij dat webwinkeliers er goed aan doen om de retourmogelijkheden voor consumenten aantrekkelijk te houden. “Het maakt de drempel voor klanten een stuk lager om iets te kopen. Daarmee verkoop je wel weer meer producten.”