Schoenretail komt in 2018 traag op gang

 

 

 

 

 

 

 

De schoenretail heeft een trage start van 2018 achter de rug. De omzet van schoenretailers in het mkb bleef in de eerste drie maanden van dit jaar 9 procent achter bij vorig jaar. Alleen sneakers bleven onverminderd populair. 

Winterse temperaturen

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van INretail. Een verklaring voor de dalende cijfers kan gevonden worden in het uitblijven van lenteweer. Door de lange winter stelden consumenten de aankoop van voorjaarscollecties uit. Vooral in de maand maart bleef de omzet achter. De temperaturen bleven laag, terwijl in 2017 deze maand juist ongekend veel zonuren telde. De modeomzet bleef gemiddeld 6,6 procent achter en de omzet in schoenen zelfs 11,2 procent. Grote ketenbedrijven noteerden 4,4 procent minder omzet uit schoenen.

Sneakers blijven onverminderd populair

De omzet van sneakers steeg in het eerste kwartaal echter met 4,3 procent. Volgens INretail is die groei toe te schrijven aan de populariteit van casual kleding. Zo blijven ook jeans populair onder consumenten. “Deze casual kledingstijl is in combinatie met een colbert tot in de kantoren op de Amsterdamse Zuidas doorgedrongen,” stelt branchemanager Edwin Belt van INretail.

Stijging online

Nog steeds is er sprake van grote verschillen tussen online en offline. In het eerste kwartaal groeide de omzet in online verkochte schoenen met 5,4 procent. De schoenen omzet via offline verkoopkanalen daalde met 10,1 procent.

Totale marktontwikkeling

De totale schoenenmarkt blijft gemiddeld 4,8 procent achter op vorig jaar. Dat blijkt uit de INretail/Gfk Fashionscan en Shoescan. De meting van schoenenomzetten gebeurt bij schoenretailers, bij moderetailers die schoenen in het assortiment aanbieden en ook bij 100 procent online warenhuizen. GfK consumentenonderzoek heeft aangetoond dat 36 procent van de bestedingen aan schoenen niet in schoenenwinkels wordt gedaan. Daarom wordt de omzetontwikkeling van de totale markt bepaald door de ontwikkeling via diverse kanalen te meten.