Omzet Bijenkorf blijft stijgen


 

 

 

 


Voor het vijfde jaar op een rij, noteert de Bijenkorf een omzetgroei. Het warenhuis zag haar omzet in 2017 met 12 procent stijgen.

Zowel offline als online werd een omzetstijging geboekt. Online werd een groei van 32 procent geboekt, in de fysieke winkel een stijging van 8 procent. De online groei is grotendeels toe te schrijven aan de introductie van gratis verzending bij online bestellingen in augustus. ”Onze kracht is dat we continu vernieuwen en zo onze klanten blijven inspireren en verrassen. We investeren in merken, service en winkelbeleving”, zegt ceo Giovanni Colauto.

Het aantal bezoekers in de winkels steeg ten opzichte van 2016 met 2 procent en online met 24 procent. Ook in 2017 vormde de Nederlandse consument de belangrijkste klantgroep, goed voor 90 procent van de omzet.

Het afgelopen jaar werd er voor ruim 33 miljoen geïnvesteerd in de winkels en online vanuit de eigen operationele kasstroom. Enkele grote projecten waren de geheel nieuwe cosmetica afdeling in Rotterdam en voor Utrecht een herenwereld en een nieuwe cosmetica en accessoires afdeling. In 2018 staan nieuwe, verbouwde, afdelingen gepland voor 5 van de 7 winkels.

Ondanks de positieve resultaten staan er ontslagen bij de warenhuisketen op de planning. Colauto: “In 2017 hebben wij de huidige twee distributiecentra (online en winkels) samen te voegen tot een nieuw te bouwen distributiecentrum per medio 2019. Door het houden van een centrale voorraad kunnen we het serviceniveau verder verbeteren. Helaas betekent het wel dat we afscheid moeten nemen van 143 werknemers werkzaam in het distributiecentrum in Woerden. Hiervoor is een voorziening opgenomen in de jaarcijfers.”