Kauwgomschoen ligt nog niet in de schappen, maar is nu al in trek

 

 

 

 

 

 

De kauwgomschoen die door de Gemeente Amsterdam en marketingbureau Publicis One werd bedacht om aandacht te vragen voor straatvuil, blijkt een hit. In het eerste weekend werden al meer dan duizend paar schoenen besteld. 

Zool van kauwgom

De Amsterdamse straten liggen jaarlijks bezaaid met anderhalf miljoen kilo kauwgom. Om het snoepgoed op de straten op een ludieke manier te bestrijden, sloegen de gemeente Amsterdam en Publicis One de handen ineen. Dit leidde tot het idee voor een sneaker waarbij de zool van kauwgom is gemaakt.

De kauwgom op straten wordt door het Britse Gum-Tec omgezet in korrels die voor de zool gebruikt worden. Het Amsterdamse merk Explicit Wear ontwierp de Gumshoe en plaatste de kaart van Amsterdam op de zool.

1000 bestellingen voor kauwgomschoen

De schoenen liggen over ongeveer een maand in de schappen van warenhuis Hudsons Bay. Daar lijken veel consumenten niet op te kunnen wachten. “Het doel was dat mensen erover praten, maar in het eerste weekend werden al meer dan 1000 paar schoenen besteld”, zegt Mischa Schreuder van Publicis One tegenover NH Nieuws. Ook in het buitenland houdt de schoen de gemoederen bezig.  “Van China tot Rusland tot Amerika, het is een droomscenario.”