‘Fysiek winkelen heeft ook de toekomst’


Winkelen in de fysieke winkelstraat blijft de komende jaren onverminderd populair. Onderzoek van brancheorganisatie INretail laat zien dat 67 procent van de consumenten nog steeds heel graag winkelt.

Voor het onderzoek naar de Retail richting 2030 vroeg INretail 2000 consumenten naar hun shopvoorkeuren. Het onderzoek leert dat 72 procent van de consumenten zich niet kan voorstellen in de toekomst alles online te kopen. 49 procent van de respondenten winkelt wel eens zonder echt iets nodig te hebben. Tegelijk is het steeds vanzelfsprekender dat een groot deel van de oriëntatie die aan de werkelijke aankoop vooraf gaat via online kanalen verloopt.

“Wie ook in 2030 nog mee wil doen moet nu stappen zetten,” stelt Jan Meerman, directeur van INretail. “Je moet steeds blijven werken aan je attractiewaarde van je winkel en je aanwezigheid die zichtbaar moet zijn voor de consument.”

De brancheorganisatie non-food is een landelijke inspiratietour gestart voor non-food retail ondernemers waarbij de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek worden gedeeld. Er zijn al ruim 500 aanmeldingen binnen. “We dagen ondernemers uit voorbij vandaag te kijken en vooral naar wat consumenten belangrijk vinden.”

Duidelijkheid

Consumenten vinden duidelijkheid over de herkomst van producten of de omstandigheden waarin ze zijn gemaakt belangrijk (59 procent). De helft van de deelnemers aan het onderzoek vindt dat bedrijven moeten aantonen dat ze maatschappelijk verantwoord ondernemen. Winkeliers kunnen bij hun inkoop van hun leveranciers meer helderheid vragen en zo deze klantwens invullen. Maar ook lokale inzet voor de gemeenschap wordt gewaardeerd.

Sociale media

De rol van sociale media in het aankoopproces groei. Hier kan de retail nog meer mee doen. Liefst 55 procent van de jongeren geeft aan af en toe gestimuleerd te worden een aankoop te doen door sociale media. Bij anderen is dit 34 procent. Van de jongeren wordt 6 procent zelfs heel vaak gestimuleerd.

Dat consumenten zich graag laten leiden door online geplaatste meningen en ervaringen (reviews) wordt bevestigd in cijfers. Van de potentiële kopers vindt onder de jongere doelgroep 64 procent reviews van anderen belangrijk als informatiebron. Bij anderen is dit 48 procent.