Een terugblik op BrandNew en Buy&Bloom


Op 19 februari startte het inkoopseizoen in C.A.S.T. met de beurs BrandNew. Inmiddels is ook de tweede beurs (Buy&Bloom) afgerond en kunnen we terugkijken op deze beurzen.

Met de beursconcepten BrandNew en Buy&Bloom geeft C.A.S.T. een extra impuls aan de oriëntatie- en inkoopmomenten en biedt het winkeliers een goed platform. Naast de 600 merken in de showrooms presenteerden ook ruim 70 merken zich op de gastexpo’s.

Op maandag 19 en dinsdag 20 februari vond de derde editie van BrandNew plaats. Deze beurs was anders ingedeeld dan eerdere edities met TrendSpots en een TrendTour. De beursvloer met gastexposanten was zoals vertrouwd op niveau 1 in C.A.S.T.

TrendSpots

Dit keer geen trendshow op het Middenplein, maar TrendSpots. Zo’n 30 exposanten leverden samples in die de vier trends (opgesteld door Jan Agelink) vertegenwoordigen. Stijl Retail Design vertaalde deze vier trends naar TrendSpots waar de samples werden gepresenteerd. Op maandag 19 februari lichtte Jan Agelink de trends toe voor alle bezoekers.

TrendTour Voorheen werd er voornamelijk een programma opgesteld voor maandag. Dit keer werd ook dinsdag meegenomen. Retailers konden zich opgeven voor een TrendTour, onder leiding van Jan Agelink. Tijdens de tour liepen de winkeliers langs showrooms waarbij Jan Agelink toelichting gaf waarom deze schoenen en tassen goed in de trend passen en wat er bijzonder is aan het product. “Een hele inspirerende tour”, aldus Schouten Schoenen.

Gastexposanten

Naast de exposanten in het centrum biedt C.A.S.T. ook de mogelijkheid aan gastexposanten om zich te presenteren op BrandNew. Tijdens deze beurs stonden er 35 gastexposanten die hun merken presenteerden aan de winkeliers. Twee gastexposanten waren onderdeel van de TrendTour waardoor de groep winkeliers op dinsdag automatisch werden geleid naar deze beursvloer.

Buy&Bloom

Vanaf zondag 4 maart barstte de tweede beurs van het seizoen los: Buy&Bloom. Van 4 t/m 8 maart waren alle showrooms geopend. De agenda’s van retailers en exposanten staan deze dagen bol met afspraken.

Op 4, 5 en 6 maart konden de retailers naast alle showrooms ook een beursvloer met gastexposanten bezoeken. Deze editie was er geen beursvloer in Fletcher Hotel maar stonden alle gastexposanten op niveau 1 in C.A.S.T. De merken reageren positief op deze verandering. “Voor winkeliers is het makkelijker om alles op 1 locatie te hebben en voor leveranciers is het veel gezelliger”, aldus Rob Callenfels, directeur van La Strada. Hij vervolgt: “Doordat alles is samengevoegd, zijn de stands dit jaar kleiner, maar daar staat tegenover dat ze goedkoper zijn en dus ook voor meer partijen toegankelijk!”

Uitreiking gouden en zilveren schoen

Traditiegetrouw reikte ANWR-Garant op maandag de gouden en zilveren schoen uit. Dit jaar werd de zilveren schoen uitgereikt aan Hassia. Hassia verdiende de prijs omdat ze als leverancier in een zeer korte tijd een enorme groei heeft doorgemaakt en op de juiste manier tegemoet komt aan de vraag van de markt. De Gouden Schoen ging voor de tweede keer in twee jaar naar Xsensible. Een bijzondere gebeurtenis want nog nooit eerder won een merk zo kort na elkaar deze prijs. De Gouden Schoen gaat naar de leverancier die naast een succesvolle samenwerking, ook een goede afverkoop voor de opruiming heeft, marketing ondersteuning biedt -zowel online als offline-, voorraden op de juiste modellen heeft, correcte en tijdige levering nakomt en de beste after-sales heeft. De leden van ANWR-Garant stemden massaal op Xsensible waardoor het merk voor zowel 2015 als 2017 de prijs in ontvangst mocht nemen.

Buy&Bloom borrel

Tijdens Buy&Bloom wordt er efficiënt ingekocht en gaat het hoofdzakelijk om het versterken van bestaande relaties. Dit gebeurt uiteraard gedurende de beurs zelf, maar ook in informele sfeer op de Buy&Bloom&Borrel. Ook dit keer was de borrel op 5 maart weer zeer geslaagd dankzij alle aanwezige exposanten, retailers en pers.

Experience Day

Het laatste event van het AW ‘18/’19 seizoen staat nu voor de deur: Experience Day. Op maandag 23 april is het winkelpersoneel welkom in C.A.S.T. om alles te weten te komen over de merken die bij hen in de winkel staan. Dit jaar wordt de plenaire sessie verzorgd door een heel bijzondere en gastvrije gast: de heer Reimers. Bekend van tv-programma’s als ‘Mijn tent is Top’ en ‘Herrie in de Druiventros’.

De inschrijving voor Experience Day start op maandag 2 april via www.cast.nl/open-dagen-events/experience-day