Schoenenbranche eindigt ook vierde kwartaal in de plus

De schoenenbranche heeft een succesvol 4e kwartaal achter de rug. De totale schoenenbranche liet in het vierde kwartaal een omzetstijging van 2,8 procent zien. De stijging is vooral te danken aan stijgende verkopen in november en december.

Dat blijkt uit cijfers van INretail. Het segment herenschoenen is met 1,9 procent de sterkste stijger, gevolgd door de segmenten kinderschoenen (1,4 procent) en damesschoenen (0,9 procent).

Met uitzondering van de maand oktober, waarin de schoenenbranche een negatieve omzetontwikkeling doormaakte, zijn de maanden november en december positief geweest. Tijdens deze twee laatste maanden van 2017 lieten alle segmenten een positieve omzetontwikkeling zien.

Positief resultaat te danken aan online

Wanneer we de omzetontwikkeling uitsplitsen naar het online- en offline aankoopkanaal dan zien we dat het positieve resultaat voor de totale branche in het vierde kwartaal te danken is aan de forse omzetstijging in het online segment (van multichannel en puur online spelers samen). Het online aankoopkanaal wist in het vierde kwartaal namelijk een omzetstijging te realiseren van 12 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2016.

In het offline segment bleef de omzetontwikkeling licht achter op het vierde kwartaal 2016 met -0,5 procent.

Resultaten 2017

Al met al blikt de schoenretail terug op een positief 2017. In alle kwartalen was sprake van een omzetstijging. De branche sluit het jaar dan ook af met een plus van 7,8 procent. In het aanstaande nummer van the right SIZE – op 16 februari op de mat – geven we uitgebreid inzicht in de resultaten van 2017. Ontvangt u the right SIZE nog niet? Abonneren kan hier.