Terugblik: dit was de Modefabriek

De Modefabriek wordt door modeminnend Nederland nog altijd gezien als het startsein van het inkoopseizoen. De wintereditie van de beurs trok op 21 en 22 januari dan ook volle hallen. The right SIZE nam schoenentrends onder de loep en zocht de aanwezige schoenmerken op. 

Wat valt op? De outdoortrend die eerder de catwalk van Raf Simons, Balenciaga en Rick Owens sierde, wordt opgepikt door schoenmerken. Hikingschoenen zijn op de stands terug te vinden in zowel dames- als herencollecties. De outdoortrend vertaalt zich bij herencollecties ook naar modellen met een nette upper en een grove zool of grove (hiking) veters.

De sneaker verdwijnt dit najaar nog niet uit beeld, al lijkt de witte sneaker zijn beste tijd te hebben gehad. Veel modemerken voeren voor FW18/19 de ‘dad sneaker’: de schoen die voorheen vooral aan Amerikaanse vaders was besteed. Bij de dames vallen dierenprints en speelse hakken op. Vooral met de vorm van de hak mag dit najaar gespeeld worden.

Modeboetieks kopen eerder schoenen in

Van de 600 exposanten is het gros nog altijd gefocust op kleding. Het aantal aanwezige modemerken dat ook schoenen aanbiedt, lijkt te groeien. Niet gek, want ook retailers zoals Invito bieden vaker een combinatie van kleding en schoenen aan. Voor schoenmerk Fabulous Fabs een gunstige ontwikkeling. Het merk is voor de tweede keer aanwezig op de Modefabriek en kijkt tevreden terug op de beursdagen. “De vorige editie ging al goed. Deze editie hebben we het nog drukker gehad. Wij bedienen veel modeboetieks die ook schoenen verkopen. Zij bestellen vaak eerder dan schoenretailers, waardoor wij op de Modefabriek al veel orders kunnen schrijven”, zegt Anthony Perquin van Fabulous Fabs.

‘Niet exclusief, wel selectief’

Steve Madden staat dit jaar voor het eerst op de Modefabriek. De vertegenwoordigers op de stand zeggen veel animo te hebben gehad, al waren bezoekers nog in de oriëntatiefase. Het wereldberoemde merk richtte zich voorheen vooral op internationale beurzen, maar zoekt het dit seizoen ook wat lokaler. Steve Madden wil in Nederland uitbreiden, maar ondertussen ook het merk bewaken. “Niet exclusief, wel selectief”, aldus de vertegenwoordigers op de stand.

‘Eén van de leukste beurzen van het seizoen’

Voor Jeroen Mulder, in de RAI aanwezig met schoenmerken Neosens, El Naturalista en art, is de Modefabriek bij uitstek een moment om te zien in welke modellen bezoekers interesse hebben. “Die kunnen we op de volgende beurzen extra uitlichten.” De Modefabriek is voor Mulder geen schrijfbeurs. “Alleen eilanders die eens in de zoveel tijd naar het vasteland komen, plaatsen nu al een bestelling.” De maandag was voor de agent een rustige dag. “Gister was het drukker. Misschien gaan veel winkeliers tegenwoordig toch op maandag open.” Voor Mulder is het in ieder geval geen reden om de volgende editie – op 8 en 9 juli – niet te komen. “Dit is toch wel een van de leukste beurzen van het seizoen. Alleen al voor de inspiratie.”