Amazon mag geen consumenten meer lokken met BIRKENSTOCK-advertenties

Een opsteker voor BIRKENSTOCK in de strijd tegen namaakartikelen. De rechtbank in Düsseldorf heeft besloten dat webwinkelgigant Amazon geen advertenties meer mag voeren met variaties op de naam BIRKENSTOCK. 

BIRKENSTOCK stopte vorige maand al de levering aan Amazon in Europa, omdat de e-tailer zich onvoldoende zou inzetten tegen de verkoop van namaakartikelen. “Op basis van het gedrag van Amazon kunnen we maar één conclusie trekken: de grootste retailer ter wereld is niet toegewijd om een vertrouwensrelatie met BIRKENSTOCK te behouden en onze klanten te beschermen tegen misleiding en teleurstelling”, lichtte het merk toe.

Amazon lokte consumenten echter nog steeds met variaties op de merknaam Birkenstock. Consumenten die in Google het merk verkeerd spelden, bijvoorbeeld ‘Brikenstock’ of ‘Birkenstok’, kregen advertenties van Amazon te zien. Volgens BIRKENSTOCK koppelde Amazon bewust advertenties van Google Ads aan verkeerd gespelde namen. Het sandalenmerk stapte naar de rechter met het argument dat Amazon hiermee nietsvermoedende consumenten verleidde tot de aankoop van nepartikelen.

De rechtbank in Düsseldorf heeft BIRKENSTOCK nu in het gelijk gesteld. De webwinkelreus mag geen consumenten meer binnenhalen met variaties op de merknaam Birkenstock.