INretail: schoenenbranche plust in 2018


INretail verwacht voor 2018 een omzetstijging van 2 procent voor de mode- en schoenenretail. De brancheorganisatie stelt dat er veel sprake is van dynamiek binnen de branche; de omzetgroei en het perspectief verschillen per retailer.  Dominante spelers zullen een groeiend deel van de totale omzet claimen. 

Volgens INretail verhult de omzetprognose de enorme dynamiek van omzetplussen en -minnen. Zo groeit de online omzet harder dan de offline omzet. “Kansen zitten in nieuwe multichannel retail vormen, zoals service-, lease- en recycleconcepten. Die beantwoorden aan veranderende consumentenbehoeften”, stelt INretail op basis van het onderzoek Retail richting 2030, retail rules. Een aantal marktpartijen domineert en hun omzet zal blijven stijgen. Dat raakt kleinere spelers zonder niche-expertise. Dat geldt vooral voor de sportdetail, maar is ook herkenbaar in andere branches.

Nieuwe vraagvormen

Het speelveld verandert steeds sneller, nieuwe regels gaan gelden en andere spelers maken hun entree. Dit is een belangrijke conclusie van het onderzoek Retail richting 2030, retail rules!  Twaalf verschuivingen in consumentenbehoeften leiden naar hele nieuwe vraagvormen waarvoor de retail antwoorden kan ontwikkelen. Retailers die daarin een voorsprong nemen kunnen ook de versnelling aan die INretail waarneemt.

Herdefiniëring van de retail

Groeipotentie zit vooral in nieuwe retail concepten waarbij de basis wordt verrijkt met service- en leaseabonnementen en dienstverleningsvormen. De marktgroei zal dan in de pas kunnen blijven lopen met de inflatieontwikkeling. Voorwaarde is dat retailers hun concepten door ontwikkelen om de werkelijke consumentenbehoefte in te kunnen vullen. Dat neemt een herdefiniëring van de retail met zich mee en dat daagt uit. Naast kopen komen dan ook ook recyclen, ruilen en leasen in beeld. De consument weet dat al, nu de retail nog.

Vlucht naar de toekomst

In 2018 gaat INretail met haar programma Retail richting 2030, retail rules! ondernemers inspireren om een vlucht naar de toekomst te nemen. Dat gebeurt met onder meer inspiratie bijeenkomsten in de regio’s, door van innovatieve retailers ambassadeurs te maken en retailsafari’s te organiseren. Zo wordt de kennis die het onderzoek oplevert door INretail ingezet om de branche vooruit te helpen.