BIRKENSTOCK stopt samenwerking met Amazon in strijd tegen namaakartikelen


BIRKENSTOCK wil de verkoop van nepartikelen tegengaan en staakt daarom de samenwerking met Amazon. De e-commercegigant zou zich zowel in de VS als in Europa onvoldoende hebben ingezet om de verkoop van BIRKENSTOCK replica’s via zijn kanalen te stoppen. 

In een e-mail aan retailpartners laat BIRKENSTOCK weten een groot belang te hechten aan retailers, aangezien zij doorgaans het eerste aanspreekpunt zijn voor klanten. “De detailhandel heeft een uitzonderlijke rol en daarom een grote verantwoordelijkheid ten opzichte van ons merk”, luidt het bericht. “Misleidende reclame of de verkoop van namaakproducten staan hier haaks op en sluiten niet aan op ons idee van een partnerschap. Integendeel, ze stellen klanten teleur en schaden ons merk. Daarom pakken we dergelijke ongewenste ontwikkelingen resoluut aan wanneer ze aan het licht komen.”

‘Amazon komt verantwoordelijkheden niet na’

BIRKENSTOCK doelt daarmee op de marktplaats van Amazon, waar derden hun producten kunnen verkopen. Hier zouden regelmatig namaakartikelen worden aangeboden, die volgens BIRKENSTOCK van inferieure kwaliteit zijn, de consument misleiden en in schending zijn met de handelsmerkrechten. Het schoenenmerk eist al geruime tijd van Amazon dat het de verkoop van deze artikelen tegengaat en daarmee zijn ‘verantwoordelijkheden als beheerder van ‘s werelds grootste online marktplaats nakomt’. “Afgezien van de vraag of Amazon hier een wettelijke verplichting heeft, zijn we van mening dat er een gebrek is aan mensen binnen het management van Amazon die met ons de dialoog willen aangaan om tot een constructieve oplossing te komen. Uit onze partnerschappen met andere online retailers weten we dat het zowel vanuit technisch als vanuit organisatorisch oogpunt mogelijk is om een einde te maken aan dergelijke inbreuken, op voorwaarde dat de wil er is om dit te doen.”

In 2016 besloot het daarom de samenwerking met Amazon in de Verenigde Staten op te zeggen en leveringen aan de webwinkel te staken. BIRKENSTOCK hoopte tevergeefs dat Amazon stappen zou ondernemen om de samenwerking alsnog voort te kunnen zetten. “In plaats van de wettelijke inbreuken te corrigeren, besloot Amazon in de Verenigde Staten onze bezorgingsstop te omzeilen door goederen in te kopen bij onze Amerikaanse distributeurs.”

Ook in Europa namaakvarianten aangeboden

BIRKENSTOCK heeft inmiddels vastgesteld dat er ook op het Amazon-platform in Europa regelmatig namaakvarianten van de schoenen werden aangeboden. Tussen april en juli 2017 heeft het merk de ‘nepwinkels’ een aantal keer bij Amazon onder de aandacht gebracht. “Op basis van het gedrag van Amazon kunnen we maar één conclusie trekken: de grootste retailer ter wereld is niet toegewijd om een vertrouwensrelatie met BIRKENSTOCK te behouden en onze klanten te beschermen tegen misleiding en teleurstelling.” Het schoenenmerk heeft besloten om vanaf 1 januari ook de directe leveringen aan via Amazon in Europa volledig stop te zetten. Deze beslissing is volgens BIRKENSTOCK van toepassing op het volledige assortiment.