‘Koopjesfeest Black Friday ongunstig voor winkeliers’


Bijna iedere grote Nederlandse retailer doet dit weekeinde mee aan het Amerikaanse koopjesevent Black Friday. Retailkenners verwachten echter dat al die kortingsacties een beperkte extra omzet opleveren. Bovendien heeft het een negatief effect op de marge.

Omzet verschuift

Dat schrijft het Financieele Dagblad. Volgens ABN Amro sectorbankier Henk Hofstede voelen winkeliers zich haast verplicht om deel te nemen nu Black Friday in Nederland populair wordt. Zo organiseert winkelstad Rotterdam dit jaar voor het eerst de koopjesdag, waar winkeliers, hoteliers en horeca-ondernemers aan meedoen. “Maar Nederlanders gaan niet ineens heel veel meer consumeren, dus geef je vooral je marge weg en verschuift de omzet.”

‘Neerwaartse spiraal van marge en rendement’

Ook INretail stelt dat prijsacties tot een neerwaartse spiraal van marge en rendement leiden. In de column ‘Helemaal klaar met prijsacties’ schrijft INretail-directeur Jan Meerman over de geïmporteerde stuntdagen. “Ik denk dat veel retailers over hun focus moeten nadenken; dít doe ik wel, dan dát juist niet. Op prijs win je het nooit van Amazon”, aldus Meerman. “Voor consumenten gaat het vaak – heel vaak – lang niet alleen om de laagste prijs. Dat wordt te gemakkelijk vergeten en daardoor blijven kansen liggen. Zonde.”

‘Consumenten gaan ervoor sparen’

Dat retailers te veel in de ‘actiemodus’ zitten, erkent ook Dirk Mulder, retaildeskundige bij ING. Op de lange termijn zou het ongunstig uitpakken voor winkeliers. “Consumenten gaan er op inspelen, door ervoor te sparen of ze gebruiken die dagen om aankopen naar voren te halen.” Mulder adviseert winkeliers om middels samenwerking gezelligheid en beleving aan winkelgebieden toe te voegen. “Optredens van artiesten, modeshows, VIP-nights, als het maar geen aaneenschakeling van prijsacties is.”

Detailhandel Nederland: ‘Impuls verkopen voor Sinterklaas en Kerst’

Detailhandel Nederland stelt dat consumenten dit weekend massaal gaan shoppen. Verwacht wordt dat de koopjesdag in november voor een omzetstijging van 7 procent zal zorgen ten opzichte van dezelfde maand in 2016. Black Friday zou perfect in de Nederlandse feestkalender passen, omdat Sinterklaas en Kerst kort na de koopjesdag gevierd worden. “Consumenten kunnen zich een week na de intocht van Sinterklaas te buiten gaan aan koopjes”, aldus Sander van Golberdinge, directeur Detailhandel Nederland.