Van Bommel zoekt groei in Duitsland

Het Brabantse Van Bommel gaat zich focussen op groei in Duitsland. De markt in Nederland zou inmiddels verzadigd zijn. “Er is geen plek in Nederland waar we nu nog niet verkopen.” 

Dat zegt Reynier van Bommel, algemeen directeur bij Van Bommel tegen NUzakelijk.  Schoenfabriek Wed. J.P. van Bommel heeft momenteel vier winkels in Duitsland. De komende tijd wil het jaarlijks zo’n twee winkels in het land openen.

Nederlandse markt verzadigd

In Nederland zou er onvoldoende plek zijn voor de monobrandstores van Van Bommel. “Als wij de kaart van verkooppunten in Nederland bekijken en we kijken naar hoeveel paar schoenen we verkopen, dan zijn er geen witte of zwarte vlekken meer.” Als voorbeeld noemt de algemeen directeur de stad Rotterdam. “Een hartstikke mooie plek om een winkel te openen, maar daar verkopen wij al meer dan genoeg schoenen. Op het moment dat wij daar zelf een winkel gaan openen, dan gaan onze klanten simpelweg minder schoenen verkopen.”

Eigen winkels stuwen verkopen in Duitsland

 In Duitsland beïnvloeden eigen winkels de verkoop bij externe partijen nog niet, meent Van Bommel. “We hebben winkels in Düsseldorf, Keulen, Hamburg en Neurenberg. We ziet dat onze ‘business-to-businessklanten’ daar meer schoenen verkopen. Door de aanwezigheid van een eigen winkel en de publiciteit die dat geeft, ga je in een straal om de winkel heen meer schoenen verkopen.” In Nederland zou de concurrentie in de winkelstraten al te groot zijn.

Het bedrijf uit Brabant verwacht in 2017 bijna 600.000 paar schoenen te verkopen. Dit wordt dan het beste jaar in bijna negen generaties. “We hebben er nog nooit zo goed voorgestaan.”