Nieuwe creatief directeur Toms moet ‘goededoelenschoen’ een impuls geven

Schoenenmerk Toms heeft John Whitledge benoemd tot creatief directeur. Whitledge gaat zich toeleggen op uitbreiding van het aanbod voor mannen en het bekende Apalgata model.

Dat meldt WWD.com. De eerste collectie van Whitledge, die in 2002 het merk Trovata oprichtte, wordt naar verwachting in het voorjaar gepresenteerd. De populaire Apalgata schoen, gemaakt van hennep en stof, blijft één van de belangrijkste modellen van Toms. “In de nabije toekomst zal ik me richten op een nieuwe impuls voor de Alpargata, de schoen waarmee het allemaal is begonnen voor Toms.” Naast de bekende instappers verkoopt Toms ook brogues en sandalen, laarzen en zonnebrillen.

One for one-principe

Toms werd in 2006 opgericht door de Amerikaanse ondernemer en miljonair Blake Mycoskie, nadat hij in het buitenland veel kinderen op blote voeten zag lopen. Toms presenteert zich als goed doel door het ‘one for one’-principe aan te houden. Per verkocht paar wordt er een paar schoenen weggegeven aan een ontwikkelingsland. Naast een nobel streven ook een slim staaltje marketing; consumenten waren hierdoor al snel bereid om 44,95 te betalen voor de relatief eenvoudige instappers. In Nederland namen de schoenen in 2014 een hoge vlucht. Toms heeft in Amsterdam een eigen winkel.