Schoenretailers noteren forse omzetplus in derde kwartaal

Schoenretailers hebben een positief derde kwartaal achter de rug. In juli, augustus en september boekten de retailers (online en offline) een omzetplus van 16 procent ten opzichte van een jaar eerder. Vooral damesschoenen werden goed verkocht. 

Dat blijkt uit de INretail/GfK Fashionscan. De omzet uit damesschoenen steeg met 18,5 procent ten opzichte van 2016. Na negen maanden komt de totale branche uit op een omzetplus van 8,8 procent.

Door het wisselvallige weer in juli en augustus kwam ieder segment al boven de nullijn uit. Een koele en natte maand september deed daar nog een schepje bovenop. Deze maand werden er flinke omzetplussen geboekt. Dames en kinderschoenen kwamen zelfs boven de 30 procent meer omzet uit ten opzichte van een jaar eerder. ‘’Schoenretailers hebben in het derde kwartaal van 2017 mooie omzetcijfers behaald en daar worden we natuurlijk blij van. In juli, augustus en september kwamen alle segmenten boven de nullijn uit, en dat is vergeleken met vorig jaar echt winst”, zegt Dave Quadvlieg, branchespecialist Schoenen, over de cijfers.

Grafiek: Omzetontwikkeling schoenenbranche (offline en online)  t.o.v. dezelfde periode vorig jaar (Bron: INretail/ GfK Shoescan). 

Online versus offline

De verschillen tussen de online- en offlineresultaten blijven sterk aanwezig. Met name de maand juli liet het verschil duidelijk zien. Hier behaalde online een flinke omzetplus, terwijl offline op hetzelfde omzetniveau van vorig jaar bleef hangen. In augustus en september wisten beide kanalen te plussen en daardoor komen ze beide cumulatief na negen maanden uit boven de nullijn.

Omzetontwikkeling Kwartaal 3 2017
OnlineOffline
35,5%9,6%
Omzetontwikkeling cumulatief 2017 (jan. – sept.)
OnlineOffline
24,1%3,4%

Grafieken: Omzetontwikkeling schoenenbranche (offline en online)  t.o.v. dezelfde periode vorig jaar (Bron: INretail/ GfK Shoescan).

Regio’s uitgelicht 

Als we kijken naar de verschillen in regio’s, zien we dat regio west (exclusief de drie grote steden) het best presteerde in het derde kwartaal, met een omzetplus van 12,4 procent ten opzichte van vorig jaar. Regio noord volgde met +11,1 procent.

Boots lopen voorop

Mede doordat het weer dit kwartaal slechter was dan vorig jaar, verkocht het artikel ‘Boots’ opvallend goed. Met name vrouwen- en kinderboots zorgden voor een flinke omzetstijging (respectievelijk 46,7 procent en 27,6 procent). Open schoenen waren logischerwijs minder populair dan vorig jaar. De omzet vanuit dit artikel zat dan ook 11 procent onder het omzetniveau van een jaar eerder.

Vrijdag onder druk qua koopdag

Het aantal transacties op de vrijdagen kwam in het derde kwartaal met 4,3 procent lager uit dan het gemiddeld aantal transacties van 7,3 procent. “Opvallend”, aldus Quadvlieg. “Vrijdag staat dus onder druk qua koopdag.”  Op zaterdag werden de meeste transacties gedaan, namelijk 15 procent.