Even binnenstappen bij…

Van Schijndel Schoenen & Voeten
Eigenaars: Lianne Zegers & Marcel Schevers
Locatie: Hilversum
Oppervlakte: 500 m2
Gestart in: 1994 (winkel bestaat sinds 1927)
Merken: Durea, Australian, Gabor, Mephisto, Hartjes, Waldläufer, Van Lier, Solidus
Website: www.vanschijndelschoenen.nl

Partners Lianne Zegers en Marcel Schevers runnen samen de schoenenzaak Van Schijndel in Hilversum. Ze werden afgelopen jaar zowel in Hilversum als in Noord-Holland verkozen tot onderneming van het jaar. Marcel vertelt over het ‘geheim’ achter hun succes en over de plannen die ze in de toekomst nog hopen te vervullen.

23 jaar geleden kocht Lianne, geboren tussen de schoenen, de schoenenzaak Van Schijndel in Hilversum. Geïnspireerd door haar ouders die zelf altijd twee schoenenwinkels hadden in Noord-Brabant, begon het bij Lianne zelf ook te kriebelen. Pas twintig jaar later schoof ook Marcel aan in het bedrijf. Hij besloot in 2012 zijn eigen carrière in het bankwezen te verruilen voor het schoenenvak. Sindsdien werken ze samen hard aan het succes van Van Schijndel.

Samen sta je sterker dan alleen
Waarom een switch van het bankwezen naar een wereld vol schoenen? Marcel: “Er is de afgelopen jaren nogal wat veranderd in retailland. Onder meer de opkomst van internet en de consument die steeds kritischer wordt hebben erin geresulteerd dat wij onszelf zowel op internet als fysiek beter wilden positioneren. Dat kun je simpelweg niet in je eentje.”

Samen bereik je meer dan alleen; zo was het idee achter het toetreden van Marcel. De twee hebben de afgelopen jaren dan ook allesbehalve stilgezeten. Ze richtten een webshop op en sloten zich aan bij Topshoe, maar ook fysiek werden de nodige veranderingen doorgevoerd. “Anderhalf jaar geleden hebben we van drie winkels één gemaakt. We merken, mede daardoor, dat ons verzorgingsgebied vergroot is. 23 jaar geleden bedienden we vooral het Gooi, maar nu zijn er ook veel mensen die 30 of 40 kilometer rijden om bij ons een paar schoenen te kopen.”

Verschillende disciplines onder een dak
Van Schijndel richt zich vooral op ‘modisch comfort’. Om dit nog beter waar te kunnen maken, werkt de schoenenzaak sinds vorig jaar samen met verschillende specialisten op het gebied van voeten, die boven het winkelpand praktijkruimtes hebben. “Als onze adviseurs in de winkel bij mensen een afwijking zien, of de klant vraagt er zelf om, dan kunnen wij ze doorverwijzen naar onze specialisten. Wij hebben alles voor voet en schoen onder één dak, en kunnen de klanten daardoor het totaalpakket bieden. Bovendien is het leuk om te zien hoe de verschillende disciplines die boven een verdieping delen van elkaar leren en kennis kunnen delen.”

‘De ontwikkelingen gaan razendsnel’

‘Zaken doen is risico’s nemen’
Ondanks dat de zaken goed gaan blijven Lianne en Marcel zichzelf constant de vraag stellen hoe zij de toekomst zien en hoe ze klanten naar hun winkel kunnen blijven trekken. Plannen zijn er dan ook nog genoeg, bijvoorbeeld het verder specialiseren in het digitaal meten van voeten, het printen van inlegzolen en misschien op den duur zelfs wel het printen van gehele schoenen. Maar, zo benadrukt Marcel, de ontwikkelingen komen razendsnel en verdwijnen soms ook weer met dezelfde snelheid.  “Zaken doen is risico’s nemen. We moeten constant beslissen met welke ontwikkelingen we iets gaan doen en met welke niet. Dat is tegenwoordig moeilijker geworden, omdat lang niet alles de eindstreep haalt.”