Omzetgroei detailhandel zet door, kleding en schoenen blijven iets achter

Nederlandse winkeliers hebben een goed tweede kwartaal achter de rug. De omzet steeg met 4,1 procent ten opzichte van een jaar eerder. Kleding- en schoenenwinkels zagen hun omzet minder hard stijgen. 

Dat weet het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vooral online profiteerden detaillisten van de kooplust van consumenten. Daar steeg de omzet met 17,2 procent. Food- en non-foodwinkels waren volgens het CBS goed voor een omzetstijging van 3 procent.

Nog niet op niveau van voor de crisis

In het eerste kwartaal van dit jaar steeg de omzet in de detailhandel nog met 4,8 procent, de sterkste stijging sinds 2006. Ondanks de sterke omzetgroei in de eerste helft van 2017 bereikt de detailhandel nog niet het niveau van vóór de economische crisis. In de eerste helft van 2017 lag de totale detailhandelsomzet nog 1,8 procent onder het omzetniveau van de eerste helft van 2008.

Omzetgroei kleding- en schoenenwinkels relatief laag

Kleding- en schoenenwinkels zagen hun omzet in april, mei en juni met 1,6 procent stijgen. Dat is minder omzetgroei dan het eerste kwartaal in 2017. Dit is toe te schrijven aan het feit dat het tweede kwartaal van 2016 relatief goed was. De prijzen van kleding lagen bovendien 3 tot 4 procent lager dan een jaar eerder. Er ging wel veel kleding over de toonbank; de volumegroei bedroeg 5 procent.

Personeelstekort ligt op de loer

Ondernemers lijken vertrouwen te hebben in de nabije toekomst. Bijna een derde van de detaillisten verwacht dat de omzet ook in het derde kwartaal zal toenemen. Het ondernemersvertrouwen staat op het hoogste niveau sinds eind 2008, toen met de metingen werd begonnen. Eén op de zeven bedrijven verwacht meer personeel nodig te hebben. Het vinden van geschikt personeel blijkt een uitdaging. Eén op de twintig ondernemers verwacht een personeelstekort en denkt dat de bedrijfsvoering hierdoor zal worden belemmerd.