Eerste editie Gallery Shoes: fris, toegankelijk en modern

De eerste editie van de Gallery Shoes is van start. Meer dan 500 merken uit zestien landen tonen de komende dagen in Düsseldorf hun collecties voor SS18. Bezoekers en exposanten tonen zich op de eerste beursdag verrast over het nieuwe concept. 

 

 

Gallery Shoes is de opvolger van de beurs GDS, waar vorig jaar na tegenvallende bezoekersaantallen de stekker uit werd getrokken. Een nieuw fris, beursconcept moest de schoenen vakbeurs een nieuw leven in blazen. Dat lijkt vooralsnog gelukt. De eerste editie van de beurs is volledig uitverkocht.

GalleryShoes richt zich op het midden- en premium segment. De exposanten zijn verdeeld over de zones Contemporary & Urban, Comfort, Premium en Kids. 35 procent van de exposanten komt uit Duitsland, de overige 65 procent uit andere Europese landen. Anders dan bij de GDS ligt de focus niet op ‘bigger is better’. Exposanten moeten zich beperken tot de belangrijkste items uit hun collectie. Daarmee wil Gallery Shoes de weg vrijmaken voor nieuwe concepten en presentaties. De beurs biedt dan ook een mix van grote spelers, premium merken en kleinere, exclusieve merken.

‘Bezoekers oriënteren zich nog’

Voor Marike Gennissen van het Amsterdamse label DWRS was deelname aan de Gallery Shoes vanzelfsprekend nadat GDS ermee stopte. “Naast de Nederlandse en Belgische markt, richten we ons ook op Duitsland. Als je een grote Duitse beurs zoekt, dan moet je hier zijn.” Gennissen is verrast over de opzet van de beurs. “Het is groot, met een mooie en frisse uitstraling. Organisatorisch valt er nog wel het één en ander te verbeteren.” Over de kwaliteit van de bezoekers zegt ze: “We hebben al aardig wat mensen gesproken, uit Nederland, België en Duitsland. Je merkt wel dat iedereen nog aan het oriënteren is. Dat is waarschijnlijk omdat het de eerste editie is. Winkeliers bezoeken de beurs op zo’n eerste dag misschien minder doelgericht, maar laten zich verassen door het nieuwe concept.”

‘Stands zijn gelijkwaardiger’

Marjon Schellekens van NeroGiardini is te spreken over GalleryShoes. “Het is heel anders dan de GDS, grotendeels door het industriële pand en de moderne inrichting.” Volgens Schellekens is GalleryShoes wat toegankelijker in zijn uitstraling. “Op de GDS had NeroGiardini, net als veel andere merken, hoge wanden rondom de stand. Nu zijn alle standhoogtes hetzelfde, waardoor de stands gelijkwaardiger zijn en de beurs als geheel toegankelijker lijkt.” Dat is terug te zien in het enthousiasme van de exposanten en bezoekers. “Iedereen die ik heb gesproken is enthousiast. Het aantal bezoekers valt ook niet tegen. Normaal is zondag een dag voor familiewinkels, maar ik heb bijna alle grote winkeliers al voorbij zien komen. Dat belooft wat voor de komende dagen!”

 

 

Comments are closed.